Lättläst

Vad är Arlandabanan?

Arlandabanan är en järnväg.

Den sitter ihop med resten av den svenska järnvägen både norr och söder om Arlanda flygplats.

Arlandabanan byggdes för att man snabbt skulle kunna åka till Arlanda.

Man kan till exempel åka med tåget Arlanda Express från Stockholm till Arlanda.

Tåget går väldigt fort och resan tar bara 20 minuter.

Varför byggdes Arlandabanan?

Många människor behöver åka till Arlanda flygplats.

De ska resa vidare med flygplan eller så jobbar de på flygplatsen.

Det är bättre för miljön att åka tåg i stället för bil.

Därför byggdes Arlandabanan så att fler människor skulle åka till Arlanda med tåg.

Arlandabanan blev färdig år 1999.

Vem äger Arlandabanan?

Företaget Arlandabanan Infrastructure AB äger Arlandabanan.

Men staten äger Arlandabanan Infrastructure AB.

Man kan alltså säga att staten äger Arlandabanan.

Arlandabanan Infrastructure AB har hand om Arlandabanan och ser till att den fungerar bra.

Arlandabanan Infrastructure AB samarbetar med SJ och SL för att göra det lättare för människor att ta sig till Arlanda.

Företaget som kör tågen mellan Stockholm och Arlanda heter A-Train.

A-Train ska inte bara köra tågen.

De ska också till exempel laga Arlandabanan om den går sönder.

Efter år 2050 kanske det blir ett annat företag som kör tågen mellan Stockholm och Arlanda.